admin
  • Massage

    12 Feb 2014 5:06 pm
    Jag utför svensk klassisk massage, behandling av triggerpunkter samt mjukdelsmobilisering som löser spänningar och stelhet i muskler och leder. Massagen anpassas efter dina önskemål och behov.

    Några positiva effekter av massage
    • Minskad smärta genom fysisk och mental avslappning samt ökning av smärttröskel genom frigörande av endorfiner. [1]
    • Förbättrat blodflöde och ökad metabolism.[2]
    • Ökad temperatur i huden, lägre hjärtfrekvens och ökad avslappning. Ökning av vissa lymfocyter vilket innebär en viss förstärkning av immunförsvaret. [3]
    • Reducerad nivå av kortisol och ökade nivåer av serotonin och dopamin. [4]
    • Minskad upplevelse av muskeltrötthet jämfört med att bara vila. [5]
    • Ökad frisättning av oxytocin vilket är ett hormon som verkar avstressande och frisätts även vid amning, träning, sex, positivt socialt umgänge osv. [6,7]
    • Minskad upplevelse av muskeltrötthet jämfört med att bara vila. [5]
    • Massage minskar inflammation och förbättrar återväxten av mitokondrier i skelettmuskulaturen efter träning.[8]

    När är det olämpligt med massage?
    Exempel på kontraindikationer är feber, bakteriella inflammationer, infektioner, blodpropp, blödarsjuka, mycket åderförkalkade kärl, benbrott, smittsamma hudåkommor, sjukdomar som går i skov, benskörhet och de första 12 veckorna av en graviditet.

    Behandlingsreaktioner
    Efter en massagebehandling kan man uppleva reaktioner som trötthet, frossa, lätt huvudvärk, muskelömhet och ökad urinmängd.
    För att minska dessa reaktioner kan du gå en promenad, äta en stadig och näringsriktig måltid, ta en liten powernap och undvika alkohol.

    Övrigt
    - Har du långt hår så sätt gärna upp det innan massagen.


    Referenser
    1. 1. Furlan AD, Brosseau L, Imamura M, Irvin E. Massage for low-back pain. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2002, Issue 2. Art. No:CD001929. DOI: 10.1002/14651858.CD001929
    2. 2. Weerapong P, Hume P, Kolt G. The mechanisms of Massage and Effects on Performance, Muscle Recovery and Injury Prevention. Sports Medicine 2005;35(3):235256.
    3. 3. Corbin L. Safety and Efficacy of Massage Therapy for Patients With Cancer. Cancer control 2005;12(3):158-164.
    4. 4. Field T, Diego MA, Hernandez-Reif M, Schanberg S, Kuhn C. Cortisol decreases and serotonin and dopamine increase following massage therapy. Int J Neuroscience 2005;115(10):1397-1413.
    5. 5. Mori H, Ohsawa H, Tanaka T H, Taniwaki E, Leisman G, Nishijo K. Effect of massage on blood flow and muscle fatigue following isometric lumbar exercise. Med Science Monitor 2004;10(5):173-178
    6. 6. Billie B, Olow I. Barnhabilitering vid rörelsehinder. Almqvist & Wiksell, Falköping 1996.
    7. 7. Walach H, Guthlin C, Konig M, Efficacy of massage therapy in cronic pain: a pragmatic randomized trial. J Altern Complement Medicine 2003;9(6):837-846
    8. 8. Crane J et al. Massage therapy attenuates inflammatory signaling after excercise-induced muscle damage. Sci Transl Med. 2012 Feb 1;4(119):119ra13.

Lunds Fysioterapi - Friskishuset 3:e vån - Ingång Friskis & Svettis - Gustavshemsvägen 1A 22764 Lund - tel: 073 100 30 66 - email: lundsfysioterapi@gmail.com - Bg: 809-5127 - VAT: SE860910361201